حاکم نیشابوری؛ سنی یا شیعه؟
ابوعبدالله محمد (321-405 ق) فرزند عبدالله بن حَمدوُیَه بن نُعَیم ضَبّی طَهمانی مشهور به حاکم نیشابوری و ابن بَیَّع از بزرگان محدثین و فقها و مورخین اسلام است. ابن خَلّکان در وفیات الاعیان گوید: هیچ کس
نویسنده: مشایخ فریدنی
ابوعبدالله محمد (321-405 ق) فرزند عبدالله بن حَمدوُیَه بن نُعَیم ضَبّی طَهمانی مشهور به حاکم نیشابوری و ابن بَیَّع از بزرگان محدثین و فقها و مورخین اسلام است. ابن خَلّکان در وفیات الاعیان گوید: هیچ کس در وسعت علم و عرفان به پایهی او نرسیده بود. در نیشابور متولد شد و در همان شهر در گذشت. فقه و علوم شرعی و ادبی را از علمای نیشابور مانند پدر و خال خود و ابوسهل صُعلوکی فقیه شافعی فرا گرفت. دو سفر به عراق و حجاز کرد و حج گزارد (341 و 360 ق) در بلاد خراسان و ماوراءالنهر نیز گردش کرد و گویند با دو هزار تن از مشایخ دیدار و مذاکره و مباحثه کرد و از آنان سماع حدیث نمود. در 359 ق قاضی نیشابور شد و به همین سبب او را حاکم خواندند. نزد شاهان آل بویه و سامانی حرمت و تقرب داشت و برای سفارت به دربارهای ایشان رفت و آمد میکرد. ابن بیّع از مصنفان معتبر و موثق و در عین حال پرکار و پرنویس بود. به قول ابن عساکر تألیفات او که در دست مردم بوده به 1500 جزء میرسیده است. کتاب معروف او در حدیث المستدرک بین الصحیحین به سال 1324 ق در چهار مجلد در حیدرآباد دکن به چاپ رسیده و مشتمل بر احادیث بسیار در تأیید مذهب شیعه است. کتاب دیگر او تاریخ نیشابور، یا تاریخ علمای نیشابور است که به عقیدهی سُبکی در طبقات الشافعیة الکبری معتبرترین و نافعترین تاریخ برای فقها و شاهد تبحر مؤلف در انواع علوم است. بعضی تألیفات دیگر او که غالباً به چاپ نرسیده به نامهای ذیل است: صحیحان، علل، امالی، فوائد الشیوخ، امالی العشیّات، تراجم الشیوخ، معرفة الحدیث، المدخل الی علم الصحیح، ما تَفَرَّدبِه کُل واحِدٍ مِن الّا مامَین، فَصلُ الامام الشافعی المدخل الی معرفة الأکلیل، تَسمِیَة من اَخرَجَهُم البُخاریُّ و مسلم و فضائل فاطمة الزهراء (سلام الله علیها). حاکم نیشابوری از مشاهیر شافعی مذهبان به شمار میرود ولی احادیث بسیار در فضائل اهل بیت روایت کرده و آشکارا محبت خود را به علی (علیه السلام) و آل علی (علیه السلام) نشان داده و از معاویه و بنیامیّه بیزاری جسته است. از این رو بعضی از علمای سنی او را «رافضی» دانسته و گروهی از علمای شیعه نیز او را شیعی و تظاهر او را به تسنن بنا به تقیه گفتهاند. ولی حقیقت اینست که او مسلمانی معتدل بوده و به خاطر تعصب فضائل اهل بیت را کتمان نکرده است.
کتابنامه:
اعلام، زرکلی، 227/6؛ اعیان الشیعة، 391/9؛ ایرانیکا، 3-2250/1؛ الایرانیون و الادب العربی، 474/2؛ ایضاح المکنون، 196/2؛ البدایة و النهایة، 355/11؛ تذکرهی الحفاظ، 227/3؛ ریحانة الادب، 427/2؛ شذرات الذهب، 76/3؛ الکامل فی التاریخ، 252/9؛ کشف الظنون، صفحات متعدد؛ الکنی و الالقاب، ترجمه، 161/3؛ المنتخب فی السیاق، منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسه؛ معجم المؤلفین، 238/10؛ النجوم الزاهرة، 238/4؛ الوافی بالوفیات، 230/3؛ وفیات الاعیان، 484/1؛ لسان المیزان، 232/5؛ ریاض العلماء، 477/5؛ معالم العلماء، 121؛ روضات الجنات، 580؛ معجم الادباء، 673/4.
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
کتابنامه:
اعلام، زرکلی، 227/6؛ اعیان الشیعة، 391/9؛ ایرانیکا، 3-2250/1؛ الایرانیون و الادب العربی، 474/2؛ ایضاح المکنون، 196/2؛ البدایة و النهایة، 355/11؛ تذکرهی الحفاظ، 227/3؛ ریحانة الادب، 427/2؛ شذرات الذهب، 76/3؛ الکامل فی التاریخ، 252/9؛ کشف الظنون، صفحات متعدد؛ الکنی و الالقاب، ترجمه، 161/3؛ المنتخب فی السیاق، منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسه؛ معجم المؤلفین، 238/10؛ النجوم الزاهرة، 238/4؛ الوافی بالوفیات، 230/3؛ وفیات الاعیان، 484/1؛ لسان المیزان، 232/5؛ ریاض العلماء، 477/5؛ معالم العلماء، 121؛ روضات الجنات، 580؛ معجم الادباء، 673/4.
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}